Dakwa Laungkan Azan Awal Beberapa Minit Dari Waktu Berbuka Sebenar, Netizen Dari Pantai Timur Mohon Penjelasan Sebuah Stesen Radio

Dakwa Laungkan Azan Awal Beberapa Minit Dari Waktu Berbuka Sebenar, Netizen Dari Pantai Timur Mohon Penjelasan Sebuah Stesen Radio - Hallo sahabat HARIAN MELAYU, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Dakwa Laungkan Azan Awal Beberapa Minit Dari Waktu Berbuka Sebenar, Netizen Dari Pantai Timur Mohon Penjelasan Sebuah Stesen Radio, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Dakwa Laungkan Azan Awal Beberapa Minit Dari Waktu Berbuka Sebenar, Netizen Dari Pantai Timur Mohon Penjelasan Sebuah Stesen Radio
link : Dakwa Laungkan Azan Awal Beberapa Minit Dari Waktu Berbuka Sebenar, Netizen Dari Pantai Timur Mohon Penjelasan Sebuah Stesen Radio

Baca juga


Dakwa Laungkan Azan Awal Beberapa Minit Dari Waktu Berbuka Sebenar, Netizen Dari Pantai Timur Mohon Penjelasan Sebuah Stesen Radio


Nampaknya riuh di laman Facaebook sejak semalam di mana ramai dilihat warga Kelantan tidak berpuas hati selepas mendakwa sebuah stesen radio terkenal telah silap memainkan alunan azan Maghrib lima minit lebih awal dari waktu berbuka.

Menurut mereka, waktu berbuka di Kota Bharu adalah pada jam 7:27 malam namun radio berkenaan dikatakan telah memainkan laungan azan Maghrib pada jam 7:22 malam, ada juga yang mendakwa azan dimainkan jam 7:24 malam.(mungkin ada sedikit berbeza waktu tepat bagi setiap jam)

Kerana kesilapan yang didakwa ini, ada mereka dari Kota Bharu dan kawasan yang sama waktu dengannya yang menjadikan azan radio berkenaan sebagai rujukan waktu berbuka puasa telah berbuka puasa awal selepas mendengar azan yang dimainkan.





Kerana kesilapan yang didakwa itu, dilihat ramai netizen dari negeri Che Siti Wan Kembang  telah 'menyerang' laman Facebook radio berkenaan, ada antara mereka meminta supaya pihak radio memohon maaf kerana kesilapan yang berlaku itu, ada juga memohon penjelasan daripada pihak radio.

Dari komen yang diturunkan, rata-rata mereka meluahkan rasa tidak berpuas hati dengan kesilapan yang didakwa berkenaan, ada yang bertanyakan adakah sah puasa mereka kerana berbuka lebih awal daripada waktu yang sepatutnya iaitu jam 7:27 malam.

Ada netizen menyatakan bahawa mungkin radio berkenaan memainkan azan berpandukan waktu berbuka Kuala Lumpur, namun hasil carian waktu berbuka puasa bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur adalah pada jam 7:25 malam, bukan 7:22 malam seperti yang didakwa.

Menurut seorang pengguna Facebook bernama Abe Samat, katanya radio berkenaan akan mainkan azan ikut waktu berbuka ibu negeri kawasan Pantai Timur mengikut giliran.

"Kan dia ada bagitahu, sebelum azan dia akan sebut bagi bandar kuantan dan kawasan sewaktu dengnanya.. esok pula Kuala Terengganu dan lusa  pula baru Kota Bharu," jelasnya.

Berdasarkan carian kami lagi, ternyata waktu berbuka puasa pada jam 7:22 malam adalah waktu berbuka puasa bagi zon 1 di Terengganu iaitu iaitu ibu negeri Kuala Terengganu, Marang dan Kuala Nerus.

Apapun, harap pihak terlibat boleh tampil memberikan penjelasan, kepada umat Islam juga haruslah lebih peka dalam hal-hal sebegini, puasa sah atau tidak kerana berbuka awal, yang itu kena tanya kepada yang lebih arif dalam hal agama. - Siakapkeli.my



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2s7sdtT

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



Appear first on Harian Melayu


Demikianlah Artikel Dakwa Laungkan Azan Awal Beberapa Minit Dari Waktu Berbuka Sebenar, Netizen Dari Pantai Timur Mohon Penjelasan Sebuah Stesen Radio

Sekianlah artikel Dakwa Laungkan Azan Awal Beberapa Minit Dari Waktu Berbuka Sebenar, Netizen Dari Pantai Timur Mohon Penjelasan Sebuah Stesen Radio kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Dakwa Laungkan Azan Awal Beberapa Minit Dari Waktu Berbuka Sebenar, Netizen Dari Pantai Timur Mohon Penjelasan Sebuah Stesen Radio dengan alamat link https://harianmelayu.blogspot.com/2017/06/dakwa-laungkan-azan-awal-beberapa-minit.html

Subscribe to receive free email updates: