"Reaksi" Apandi Terhadap Saman DoJ Setebal 140 Muka: Tiada Bukti

"Reaksi" Apandi Terhadap Saman DoJ Setebal 140 Muka: Tiada Bukti - Hallo sahabat HARIAN MELAYU, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul "Reaksi" Apandi Terhadap Saman DoJ Setebal 140 Muka: Tiada Bukti, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : "Reaksi" Apandi Terhadap Saman DoJ Setebal 140 Muka: Tiada Bukti
link : "Reaksi" Apandi Terhadap Saman DoJ Setebal 140 Muka: Tiada Bukti

Baca juga


"Reaksi" Apandi Terhadap Saman DoJ Setebal 140 Muka: Tiada Bukti

PETALING JAYA: Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali mempersoalkan saman terkini Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) melalui dokumen lebih 140 muka surat yang difailkan di sebuah mahkamah AS semalam, dengan berkata pejabatnya masih “belum diberikan bukti” mengenai dakwaan kecurian dana daripada 1MDB.
“Kami sangat khuatir dengan usaha mengaitkan Perdana Menteri dengan salah laku jenayah.
“Tidak pernah dalam permohonan sivil itu perdana menteri dinamakan sebagai defendan atau didakwa untuk kesalahan jenayah,” katanya dalam kenyataan.
Apandi mengulangi kenyataannya tahun lalu yang mendapati tiada jenayah dilakukan dalam siasatan beberapa agensi tempatan terhadap 1MDB.
“1MDB adalah sebuah syarikat Malaysia yang disiasat dalam Malaysia, termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), ketua audit negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara,” katanya.
“Semakan kami mendapati tiada jenayah dilakukan. Pada masa ini penyiasatan masih dijalankan Polis Diraja Malaysia terhadap 1MDB.”
Semalam, DoJ memfailkan permohonan merampas lebih banyak aset termasuk sebuah lukisan mewah dan hasil hak cipta 2 filem komedi Hollywood, untuk mendapatkan balik sejumlah AS$540 juta (RM2.3 bilion) wang yang dikaitkan dengan dana yang dicuri daripada 1MDB.
Permohonan terbaharu itu berkait dengan dakwaan kecurian dana 1MDB, syarikat yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
DoJ dalam siasatannya mendapati kecurian lebih AS$4.5 bilion (RM19 bilion) berlaku dalam 1MDB melibatkan pegawai atasan dan sekutu mereka.
Antara aset yang menjadi sasaran dalam permohonan difailkan di mahkamah California semalam ialah hak cipta kepada 2 filem komedi, “Dumb and Dumber To” yang dibintangi Jim Carrey, dan “Daddy’s Home” lakonan Will Ferrell, filem terbitan syarikat anak tiri Najib, Riza Aziz, yang didakwa menggunakan berjuta-juta dolar wang milik 1MDB. #sumber


Appear first on Harian Melayu


Demikianlah Artikel "Reaksi" Apandi Terhadap Saman DoJ Setebal 140 Muka: Tiada Bukti

Sekianlah artikel "Reaksi" Apandi Terhadap Saman DoJ Setebal 140 Muka: Tiada Bukti kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel "Reaksi" Apandi Terhadap Saman DoJ Setebal 140 Muka: Tiada Bukti dengan alamat link https://harianmelayu.blogspot.com/2017/06/reaksi-apandi-terhadap-saman-doj.html

Subscribe to receive free email updates: