APMM Siapsiaga Pantau PATI Balik Raya

APMM Siapsiaga Pantau PATI Balik Raya - Hallo sahabat HARIAN MELAYU, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul APMM Siapsiaga Pantau PATI Balik Raya, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : APMM Siapsiaga Pantau PATI Balik Raya
link : APMM Siapsiaga Pantau PATI Balik Raya

Baca juga


APMM Siapsiaga Pantau PATI Balik Raya

APMM Siapsiaga Pantau PATI Balik Raya

APMM menitikberatkan kesiapsiagaan aset dan pegawai serta anggota penguat kuasa dalam memastikan keberkesanan Ops Pagar Laut 2017 berjaya. (Gambar: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia - Facebook)

Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) terus memperhebatkan rondaan serta penguatkuasaan menerusi Ops Pagar Laut 2017 di perairan negara dalam usaha mengekang pergerakan keluar masuk pendatang asing tanpa izin (PATI) serta membanteras aktiviti penyeludupan di laut.

Menurut Ketua Pengarah APMM, Laksamana Maritim Datuk Zulkifli Abu Bakar, operasi berkenaan juga bagi membanteras pencerobohan perairan negara oleh nelayan asing yang menangkap ikan secara tidak sah di negara ini.

Beliau berkata, sejak Januari sehingga pertengahan Mei tahun ini, seramai 213 PATI ditahan melibatkan 141 individu dari Indonesia, Filipina (29), Myanmar (11), Vietnam (27) dan Thailand (5).

"Oleh demikian, bagi memastikan keberkesanan Ops Pagar Laut 2017 ini berjaya, kesiapsiagaan aset serta pegawai dan anggota penguat kuasa APMM juga dititikberatkan.

"Selain itu, kita sedia maklum menjelang musim perayaan ini pergerakan keluar masuk PATI akan meningkat dan APMM percaya warga asing menggunakan pelbagai cara untuk keluar dari negara ini secara haram," katanya selepas melawat operasi kapal KM Pekan di perairan Tanjung Sedili, di Kota Tinggi, Johor baru-baru ini.

APMM sering menjalankan operasi membanteras pencerobohan perairan negara oleh nelayan asing yang menangkap ikan secara tidak sah di negara ini.

KERJASAMA PELBAGAI AGENSI PENGUATKUASAAN

Menurut Zulkifli, operasi tersebut juga akan dijalankan dengan kerjasama pelbagai agensi penguatkuasaan termasuk Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Pasukan Polis Marin (PPM).

"Operasi ini akan dilaksanakan sepanjang Ramadan sehingga Aidilfitri melibatkan tiga fasa termasuk mengenal pasti kawasan 'hot spot' dan seterusnya meningkatkan kawalan di kawasan sempadan.

"Ini juga bagi mengelakkan berlakunya sebarang tragedi seperti bot karam yang digunakan PATI ketika mahu menyusup keluar dari negara ini menggunakan laluan tidak sah," katanya.



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rCDr6h

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



Appear first on Harian Melayu


Demikianlah Artikel APMM Siapsiaga Pantau PATI Balik Raya

Sekianlah artikel APMM Siapsiaga Pantau PATI Balik Raya kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel APMM Siapsiaga Pantau PATI Balik Raya dengan alamat link https://harianmelayu.blogspot.com/2017/06/apmm-siapsiaga-pantau-pati-balik-raya_16.html

Subscribe to receive free email updates: